معرفی الگوریتم های موتور جستجو گوگل
نگاهی به الگوریتم ها و دلایل وجود آنها :
الگوریتم در سئو به زبان ساده به معنی فرمول و نحوه محاسبه رتبه بندی سایت ها میباشد.
الگوریتم ها فوق پیچیده هستند و به مرور پیچیده تر هم میشوند تا گوگل بتواند بهترین اطلاعاتی را که جستجوگران نیاز دارند به آنها ارائه کند.
هنگامی که موتور جستجو برای اولین بار ایجاد شدند ، خیلی زود بازاریابان جستجو توانستند راه هایی را پیدا کنند تا موتور جستجو فکر کنند که مشتریان وب سایتهای آنها را
با رتبه ی خوبی پیدا کرده اند.در برخی مواقع این کار با گذاشتن یک تعداد کد در وب سایت که به آن متا تگ یا کلمه کلیدی میگفتند انجام میشد.
این متا تگ کلمات کلیدی به موتور جستجو میگفت که هرصفحه وب درباره چیست.شما به عنوان یک وب مستر چه بخواهید و چه نخواهید باید به گوگل و سیستم رتبه بندی
و جستجوی آن احترام بگذارید و قوانینی که این شرکت در خصوص وب سایت ها ایجا میکند را رعایت کنید تا در لیست سیاه گوگل قرار نگیرید.
معرفی انواع الگوریتم های موتور جستجوی گوگل :
۱) الگوریتم پاندا – panda

♣ پاندا برای اولین بار در ۲۳ فوریه ۲۰۰۱ راه اندازی شد.و با تاخیر در فروردین سال ۱۳۹۱ روی سایتهای فارسی نیز تاثیر گذاشت .
هدف پاندا تلاش برای نمایش سایت های با کیفیت بالا در رتبه های بالاتر نتایج جستجو بود و کاهش رتبه سایتهایی که ممکن بود کیفیت پایین تری داشته باشند.
عوامل موثر برای تشخیص کیفیت محتوا :
- مطالب کپی شده یا duplicate content
- استفاده بش از حد از کلمه کلیدی در متن
- بهینه سازی بیش از حد – Over Optimization
- میزان ماندگاری در سایت شما – Time on site
- میزان گشت و گذار در سایت – Page Views
- میزان دفع کاربر – Bounce rate
- برند سازی اینترنتی
- شبکه های اجتماعی
۲) الگوریتم پنگوئن

♣ گوگل پنگوئن در تاریخ ۲۴ آپریل ۲۰۱۲ منتشر شد.هدف این الگوریتم برخورد با روشهای کلاه سیاه میباشد.
تمرکز گوگل پنگوئن برخلاف گوگل پاندا ، روی بحث لینک های بی کیفیت ، مصنوعی و اسپپم میباشد و سایت هایی که بک لینک های بی کیفیت
و غیرطبیعی دارند را از نتایج penalize (پنالتی) میکند و سایتهایی که بک لینک های خوب و طبیعی دارند را ، به صدر نتایج میرساند یا افزایش رتبه میدهد.
مواردی که گوگل پاندا زیر نظر میگیرد :
- لینک هایی که از سایت ضعیف ، بی کیفیت یا اسپم به سایت شما داده شده باشد.
- استفاده از یک انکر تکست در تمامی لینک ها (انکر تکست یکسان)
- مرتبط بودن سایتی که آن به سایت شما لینک داده است
- لینک هایی که با پرداخت هزینه در سایت های مختلف درج میشود.
- ساخت چندین لینک در یک زمان مشخص
- لینک هایی که در کامنت ها و در قسمت نام و نام خانوادگی قرار میگیرد.
- تبادل لینک ها
- لینک های مخفی و مزارع لینک
۳) الگوریتم مرغ مگس خوار

♣ بر خلاف دو الگوریتم قبلی پاندا و پنگوئن ، مرغ مگس خوار یا humminbird بر روی بهینه سازی عبارات جستجو شده کاربران و استخراج مفهوم آن عبارت کار میکند.
گوگل در توجیه نام انتخاب شده به دو کلمه ی “دقت و سرعت” اشاره کرد.و منظور این است که در این الگوریتم نهایت دقت بدون کم شدن سرعت فرایند به کاربرده شده است.
برای مثال زمانی که شما کلمه ی “خرید گوشی از بازار علاالدین”را سرچ میکنید.گوگل برای شما سایت مربوط به بازار علاالدین را در رتبه اول به نمایش در میاورد.
با اینکه دقیقا عبارتی که سرچ کرده اید در سایت نیست ولی گوگل با بررسی تکم تک کلمات مفهوم عبارتی که کاربر دنبال میکند را به دست میاورد
و بهترین نتیجه را برای کاربر به نمایش در میاورد.
۴) الگوریتم کبوتر – pigeon

♣ در گزارشی که از گوگل و وب مسستر ها انتشار یافت به این موضوع اشاره شد که الگوریتم کبوتر به دنبال پنالتی نمودن ، مانند آنچه در الگوریتم پاندا و پنگوئن گوگل داشتیم ، نیست.
اما برای کاربران به دنبال تهیه مطالب مرتبط تر ، صحیح تر و محلی تر میگردد.یکی از مهممترین نکات تمایز در الگوریتم جدید وجود خاصیت لیست بندی محلی
در صفحات نتایج است.زمانی که شما جستجویی انجام میدهید الگوریتم کبوتر موقعیت جغرافیای و همچنین تاریخچه جستجو های شما را در نظر میگیرد
و نتایج را بر اساس آن به شما نمایش میدهد.
۵) الگوریتم دزدان دریایی – Pirate

الگوریتم دزدان دریایی گوگل ، در مرداد ۹۱ برابر اگوست ۲۰۱۲ در نتایج گوگل اجرا شد که رسالت این الگوریتم ، مبارزه با سایت های کپی بردار و تشخیص
آنها از سایتهای اصلی میباشد.گوگل همیشه میگوید محتوای ارزشمند تولید کنید برای اینکه ، وب مستران ، از تولید محتوا سرد نشوند ، و نتایج خود گوگل نیز
دقیق تر و دست اول تر باشد ، این الگوریتم را در نتایج خود پیاده سازی کرد.
این الگوریتم برخلاف الگوریتم پنگوئن ، که زنگ خطری برای وب مستران است ، الگوریتمی امید بخش برای وب سایت هایی است که محتوای ارزشمند تولید میکنند
و به بیانی دیگر ، الگوریتم دزدان دریایی گوگل ، خستگی وب مستران پر تلاشی که تولید محتوای ارزشمند میکنند را در میکند!
۶)الگوریتم گورخر

♣ الگوریتم گورخر گوگل و اهداف آن این است که بررسی و از دور خارج کردن فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت و نا معتبر و قلابی در محیط گوگل میباشد
و موتور جستجو گر درگیر تابع این الگوریتم خواهد بود.
ماموریت اصلی الگوریتم جدید گورخر گوگل پاک کردن جامعه تجارت الکترونیکی و فروشگاه های اینترنتی جهان از تفاله های تجاری و بی کیفیت از فضای اینترنت میباشد.
مواردی که الگوریتم گورخر در نظر میگیرد:
- لینک تمامی محصولات وب سایت باید در خود و از خود سایت باشد و از سایت دیگر لینک نشده باشد.
- فروشگاه باید یک سیستم هوشمند و یک پارچه برآورد هزینه های حمل و نقل داشته باشد.
- لیست و لینک علاقمندی های خریداران باید وجود داشته باشد.
- بروزرسانی و جایگزینی محصولات بعد از قرار گرفتن محصولات در سبد خریداران
- آدرس فیزیکی سایت باید واقعی باشد و راه های تماس خریداران و فروشگاه ها واضح و روشن باشد.
- خریداران باید بتوانند به راحتی در سایت ثبت نام /لاگین و تمامی سبد خرید خود را در آنجا مشاهده نمایند.
- داشتن پشتیبانی آنلاین
۷) الگوریتم موبایل گدون

♣ الگوریتم موبایل گدون در تاریخ ۲۱ آپریل ۲۰۱۵ یا اول اردیبهشت ۱۳۹۴ منتشر شد.که امروز این اتفاق افتاد.
مواردی که در سایت شما باید لحاظ شود از نظر الگوریتم موبایل گدون عبارنتد از :
- طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد.
- روبات گوگل دسترسی کامل به فایلهای css و جاوااسکریپت سایت شما را جهت تست وب سایت داشته باشد.
- این الگوریتم در سطح صفحات کار میکند و تمام سفحات سایت شما را در نظر میگیرد.در نسخه اولیه این الگوریتم سازگاری با تبلت مد نظر نیست.
گوگل در حال حاضر بر روی الگوریتم کار میکند که اینکس کردن صفحات را در نسخه موبایل به صورت اختصاصی و با پارامتر های جداگانه انجام دهد .
طبق این روش وب سایتهایی که با موبایل سازگار نباشند از نتایج جستجو و ایندکس خذف خواهند شد.(برای کاربران موبایل)
۸) الگوریتم top heavy

♣ الگوریتم top heavy با تبلیغات سنگین و زیاد بالای وب سایت مبارزه میکند.سایتهایی که محتوای اصلی صفحات آنها ، در پایین تبلیغات زیاد ، گم شده است
ممکن است توسط این الگوریتم دچار افت شود.
در صورتی که اخیرا تغییراتی در رتبه بندی سایت شما به وجود آمده ، دلیل این موصوع میتوان بروزرسانی الگوریتم چیدمان صفحه گوگل باشد.
گوگل در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ (۶ فوریه ۲۰۱۴ ) نسخه ی جدیدی از الگوریتم های مبارزه با سایت های فریب آمیز خود را با نام الگوریتم چیدمان صفحه یا
top heavy منتشر کرد.عمملکرد این الگوریتم به خصوص برای ایتخای فارسی زبان همچنان ضعیف است و سایت های زیادی با بلیغات سنگین بنری و
پست ثابت ف همچنان در صدر نتایج هستند و کوچکترین افتی نداشتند..توصیه ای که در این رابطه میتوانیم بکنیم این هست که روی بخث چیدمان
یا در حالت کلی ui/ux سایتتون وقتی بیشتر بگذارید.
منبع : طراحی سایت در تبریز
برای مطالعه مقاله اصطلاحات وب و بهینه سازی کلیک کنید
سایر مقالات مرتبط :
- استفاده از گوگل ادز در ایران چگونه و چطور؟
- خرید سرور خارج از کشور از سرودیتا
- بهترین سئوکار خانم در ایران ❤️ | بهترین سئوکار خانم ایران
- قوی ترین باتری گوشی های سامسونگ و شیائومی در سال 2023
- سرور HP چیست؛ ۴ دلیل برای استفاده از آن
- با بهترین هاستینگ طراحان وب شمالغرب کشور آشنا شوید
- خلاقیت در تولید محتوا | جدیدترین متدهای افزایش خلاقیت محتوا ۲۰۲۳
- فروش مفتول گالوانیزه، سیم آرماتوربندی، سیم خاردار و فنس در فروشگاه اینترنتی حصارآنلاین
- تعمیر آنلاین ، مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی
- برد هوشمند چیست؟ + نحوه استفاده از وایت برد هوشمند
- راهنمای خرید عمده لوازم جانبی کامپیوتر
- افزایش سرعت سایت های شلوغ