تئوری رنگ ها در طراحی وب سایتReviewed by Datacss.ir on Apr 27Rating: 4.5تئوری رنگ ها در طراحی وب سایتتئوری رنگ ها برای طراحی در زمینه های وب سایت ، لوگو و برند ها و مارکتینگ چه رنگ هایی را برای وب سایت و یا برند خود انتخاب کنیم توضیح درباره ی چرخ های رنگ و طیف های رنگی و روش انتخاب بهترین رنگ برای برندمان ...

تئوری رنگ چیست؟

تئوری رنگ – رنگ ها ترکیبی از مفاهیم و معانی و دسته هاست که در طراحی وب سایت رعایت مفاهیم رنگ ها بسیار نکته پر اهمیتی است. تمامی رنگ هایی که ما در جهان میبینیم حاصل شکسته شدن نور سفید در طیف های متفاوت با طول موج های متفاوت است و هر رنگ طول موج خاص خود را دارد که این نوری که به جسم تابیده و به چشم ما بازتاب می شود باعث دیدنش توسط ما می شود.

به عنوان مثال همه ما می دانیم که رنگ خون قرمز است اما وقتی در عمق دریا نگاه کنیم به رنگ بنفش خواهد بود که این قانون شکست نور را به ما نشان می دهد. یا مثلا اگر نور سفید را به یک منشور بتابیم خواهیم دید که یک رگین کمان به وجود خواهد آمد. در تئوری رنگ ها تمامی رنگ ها را در یک دایره به نام چرخ رنگ دسته بندی کرده اند که این ترکیب رنگ ها شامل رنگ های سرد و گرم تقسیم می شود.

تئوری رنگ ها در طراحی وب سایت

تئوری رنگ ها در طراحی وب سایت

حال ما می خواهیم که در تئوری رنگ ها درباره ی چرخ های رنگ صحبت کنیم.

سه چرخ مهم در رنگ ها

چند چرخ مهم در انتخاب رنگ ها :

RGB

RGB Wheel

Red,Green,Yellow

1. چرخ RGB:

چرخ رنگ RGB (قرمز، سبز، آبی) بر روی صفحه تلویزیون یا کامپیوتر بسیار بصری و تاثیر گذار است. رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی هستند. رنگ های ثانویه با مخلوط کردن رنگ های اصلی ایجاد می شوند:

قرمز و سبز = زرد
سبز و آبی = زرد
آبی و قرمز = قرمز

CMYK

CMYK

Cyan، Magenta، Yellow

 2. چرخ CMYK :

تركيب چهار رنگ فيروزه ای يا سايان (Cyan) ارغوانی يا مجنتا (Magenta) رنگ زرد يا يلو (Yellow) و رنگ سياه (BlackOrKey) كه به اختصار به آن ها CMYK گفته می شود رنگ های مورد استفاده برای چاپ روی کاغذ را نشان می دهد. رنگ های اصلی Cyan ، Magenta ، BlackOrKey و Yellow است. رنگ های ثانویه با مخلوط کردن رنگ های اصلی ایجاد می شوند:

Cyan و Magenta = آبی
قرمز و زرد = قرمز
زرد و Cyan = سبز

RYB

RYB

Red, yellow, Blue

3. چرخ RYB:

چرخ رنگی RYB (قرمز، زرد، آبی) توسط نقاشان، هنرمندان و طراحان برای ترکیب رنگ های رنگی استفاده می شود. 3 رنگ اصلی رنگ قرمز، زرد و آبی است. رنگ های ثانویه با مخلوط کردن رنگ های اولیه ایجاد می شوند. رنگ های ثانویه 3 نارنجی، سبز و بنفش هستند.

قرمز و زرد = نارنجی
زرد و آبی = سبز
آبی و قرمز = بنفش

رنگ های ثانویه با مخلوط کردن دو رنگ اصلی ساخته می شوند. رنگ های 6 ترجیحا قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، زرد-سبز، آبی-سبز، آبی-بنفش، قرمز بنفش می باشند.

 

RYB بهترین رنگ چرخ برای شناسایی رنگ هایی است که با یکدیگر هماهنگ می شوند.

چرخ RYB می تواند برای ایجاد طرح های تمیز رنگ برای وب مورد استفاده قرار گیرد.

راهنمای احساس رنگ ها

رنگ ها برای صاحبان برند ها بسیار پر اهمیت بوده و نشانگر  مفهوم خاصی است. حالا میخواهیم در تئوری رنگ ها به موضوع مفهوم هر رنگ بپردازیم.

۱. رنگ آبی 

رنگ آبی بیشتر به معنی اعتماد ، معتمد بودن ، قدرت است . کمپانی هایی که لوگو آن ها آبی است:

Facebook,Twitter,oral-b,Intel,Hp,NASA,WordPress,Dell,Ford,IBM,VIMEO

۲. رنگ خاکستری 

رنگ خاکستری یکی از رنگ های خنثی و نشان تعادل و آرامش است و این رنگ بیشتر نمایان تعادل بین خشم و آرامش بوده که از تئوری دین بودا برگرفته و بیشتر نشان دهنده آرامش است. کمپانی هایی که لوگو آن ها خاکستری است:

Apple , Benz , Cartoon network , Hyundai,puma , Nick, Wikipedia

۳. رنگ سبز 

رنگ سبز نشان رشد و سلامتی است و رنگ سبز را در اکثر مراکز درمانی و پزشکی و استاندارد های سلامتی است. رنگ سبز نمایانگر صلح و دوستی است مانند علامت رپر ها که نشانگر رسیدن انسان و جامعه به صلح و آرامش هست. کمپانی هایی که لوگو آن ها به رنگ سبز است:

Wholefood , Land rover ,Spotify, android, Tropicana, Animal planet

۴. رنگ بنفش 

رنگ بنفش نمایانگر ایده پردازی ، خلاقیت ، تخیلی ، بسیار عجیب. اگر دقت کرده باشین در تمامی فیلم ها و کارتون ها رنگ جادوگران بنفش است. رنگ بنفش جذاب و چشم مخاطب را جذب خود می کند. در خیلی از مراکز سیاسی و تجاری رنگ بنفش انتخاب می شود چون رنگ بنفش احساس عقلانیت را به مخاطب القا می کند. بنفش یعنی خلاقیت ، عاقل ، تخیلی. کمپانی هایی رنگ لوگو آن ها بنفش است:

SYFY, monster, T.mobile ,YAHOO, Taco bell

۵. رنگ قرمز 

رنگ قرمز نشان جوانی ، جسارت ، هیجان . کمپانی هایی که رنگ لوگو آن ها قرمز است:

CNN,BBC, LEGO, COCA-COLA,Netflix, Pinterest ,Canon,youtube .

۶. رنگ نارنجی

رنگ نارنجی بسیار رنگ بشاش و با نگاه کردن به آن باعث ایجاد احساس اعتماد به نفس می شود و کمپانی هایی که این رنگ را انتخاب می کنند می خواهند به مشتریان و کاربرانشان احساس دوستانه بودن را تداعی بکنند. یکی از کمپانی هایی که این احساس را به خوبی القا کرده شرکت Amazon بوده و شرایطی را برای مشتریانش ایجاد کرده که با خرید از این سایت احساس اعتماد به نفس می کند و می داند که این سایت جنسی را برای مشتریان می فرستد که خود مشتریان می خواستند. کمپانی هایی که رنگ لوگو آنها نارنجی است:

Mozilla ,Amazon, Fanta,Crush, Payless, Harley Davidson

۷. رنگ زرد

رنگ زرد یکی از پرطرفدارترین و بهترین رنگ هاست که می تواند با اکثر رنگ ها کنتراست دارد. رنگ زرد به معنی وضوح ، گرمی ، خوشبینی است. کمپانی هایی که رنگ لوگو آن ها زرد است:

NIKON, UPS,national geography ,IMDB,Chevrolet,MACDONALD ,subway,Ferrari

رنگ، سایه، شفافیت

در کل ما از دوران کودکی تا به الان می دانیم که رنگ ها برای طراحی 12 تاست و می دانیم که بقیه رنگ ها از ترکیب و یا از کدر یا روشن بودن آن به دست می آید.

طرح های رنگ

تئوری رنگ ها در طراحی وب سایت

تئوری رنگ ها در طراحی وب سایت

برای انتخاب بهترین رنگ ما باید رنگ مورد نظر لوگو برند خودمان را توسط طرح های رنگ انتخاب کنیم که این گونه است که در تئوری رنگ ها چرخ رنگ ها شامل ( رنگ های مکمل،رنگ های مشابه، رنگ های سه گانه). با این مفاهیمی که درباره ی تئوری رنگ ها فهمیدیم حالا می توانیم درک بهتری از رنگ ها داشته باشیم و رنگ ها را با دقت و ظرافت برای لوگو سایت، ماکتینگ یا برند خود انتخاب کنیم.

منبع: w3schools.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست