اجازه دهید مقاله را با یک پرسش ساده از شما شروع کنم ؛ اگر بخواهید خانه بسازید ، با چه کسی قرارداد می بندید ؟ یک شخص جدید و یا شخصی که به توسط دوستان نزدیک یا اقوامتان سفارش شده اند ؟ البته ؛ جواب شخص یا شرکت قابل اعتمادی است که مستقیما” مورد قبول شما و یا مورد اطمینان شخصی است که او را می شناسید (دوستان یا خویشاوندانتان) همانطور که می دانید ؛ به راستی اعتماد در زندگی دارای اهمیت بوده و دقیقا” این همان چیزی است که می خواهم در اینجا به آن اشاره کنم تا سایتی موفق داشته باشید . به عنوان یک تاجر به یاد داشته باشید : اگر مردم به شما اعتماد کنند ؛ درآمد خود به خود به سمت شما می آید !
قطعا” لازم است که سایت شما شرایط قابل اطمینانی را فراهم نماید ، در غیر این صورت بخش عمده ی تلاش شما از بین خواهد رفت . اصلا” فکر کرده اید که چطور محیطی قابل اطمینان برای یک وب سایت بسازیم ؟ نگران نباشید ؛ اعتماد سازی برای بازدید کنندگان آنلاینتان بسیار ساده است .
همانطور که می دانید ، برای برداشتن نخستین گام ، نبایست بی گدار به آب زد . جلب اعتماد بازدیدکنندگان آنلاین تنها با یک عمل میسر نمی شود .
اعتماد سازی با انجام بسیاری از اعمال در وبسایت به همراه فراهم آوردن حس ثبات ، درستکاری و قانونی بودن کسب و کار و خدمات برای کاربران ، حاصل می شود .
خبر خوب یا بد دیگر اینکه تنها صاحبان تعداد اندکی از وب سایت ها بر روی اعتماد سازی در ذهن بازدید کنندگانشان متمرکز می شوند ، بنابراین اگر این امر را به خوبی انجام دهید ؛ موجب یک مزیت رقابتی واقعی و مناسب برای کسب و کارتان شده و می توانید از رقبایتان پیشی بگیرید .
۴۰ روش ساده که می توانید برای شروع به آنها بپردازید :
۱ – طراحی سایت شما اولین نقطه توجه است ؛ اطمینان حاصل کنید که تخصصی و مرتبط با موضوع محوری سایت است .
۲ – کاربری در آن می بایست راحت و قابل درک باشد . چنانچه بازدید کنندگان نتوانند چیزی که به دنبالش هستند را به راحتی پیدا کنند ، به واسطه فراهم نشدن آنچه که نیاز دارند ، نسبت به شایستگی شما دچار تردید خواهند شد .
۳ – وب سایت را با ارائه لحن و صدای خود شخصی کنید .
۴ – جهت ایجاد محتویات آنلاین ، از قانون دل پیروی کنید . (به یاد داشته باشید: دل هواخواه صداقت ، منحصر به فرد بودن ، درستی ، تطابق و تناسب است)
۵ – از زبانی مطابق با زبان بازدید کنندگان استفاده کنید ، این عمل همدلی را به دنبال خواهد داشت .
۶ – همواره محتوای جدیدی به سایتتان اضافه کنید ؛ این عمل نشان می دهد که کسب و کار برقرار و در حال فعالیت می باشد .
۷ – تمام پیوند ها (لینک ها) را بررسی نمائید ، چنانچه لینک ها کار نکنند و چه بسا بدتر ؛ بازدید کنندگان را به صفحات خطا هدایت کند ، ذهنشان سریعا” دچار شک و تردید می شود .
۸ – دستور زبان صحیح و املاء حائز اهمیت می باشد . اشتباهات احساس شلختگی ، کم سن و سال بودن مدیران و بی توجهی را القاء می کند .
۹ – ادعاهای عصبانی کننده و غیر قابل باور نداشته باشید ؛ مثل “این وبلاگ را بخوانید و در آخر هفته میلیونر خواهید بود” ، بازدیدکنندگان همیشه در حال مرور اجمالی هستند ، پس طرح های عملی و سریع ارائه دهید .
۱۰ – رضایت نامه های مستند را منتشر کرده و به امضاء شخص ثالث برسانید . همیشه سعی کنید از اسامی واقعی استفاده کنید و در وب سایت ها هر کجا که امکان دارد لینک کنید . برخی از سایت ها شرحی از نامه های فرستاده شده توسط مشتریان راضی را به معرض نمایش می گذارند .
۱۱ – موارد بررسی شده مشتریانی که کمکشان کرده اید را منتشر کنید ؛ آنهائی که از محصول شما استفاده کرده اند و مانند اینها .
۱۲ – با دشنام و بی احترامی نسبت به رقبا خود را کوچک نکنید ، این کاری غیر حرفه ای است . بهتر است مقایسه ای عملی از خدمات رقابتی را ارائه دهید .
۱۳ – روی فراهم آوردن اعتبار بلند مدت خود متمرکز شوید ، نه روی فروش و بازدهی سریع .
۱۴ – مقالات را برای افراد بنویسید ؛ نه برای موتور های جستجو !
۱۵ – صفحه “درباره ما” تان را به صورت شخصی و جامع تنظیم کنید . این امر نقش مهمی در احساس راحتی بازدید کنندگان از نظر “حضور افراد واقعی در پشت سایت” دارد .
۱۶ – عکس خود و یا عکس هائی از گردانندگان اصلی سایت را منتشر کنید . این امر نیز موجودیت افراد واقعی در پشت صحنه را تقویت می کند .
۱۷ – آشکارا مشخص کنید که پشتیبان سایت کیست . هیچ چیز باعث سوء ظن بیشتر نمی شود ، جز اینکه یک سایت نسبت به مخفی نمودن هویت ناشران خود اقدام نماید .
۱۸ – در صفحه “تماس با ما” ، یک فرم ایمیل ، شماره تلفن ، فاکس و آدرس شرکت را قید کنید . این امر در اروپا برای سایت های سرمایه گذار یک الزام قانونی است . حتی سایت هائی که با تبلیغات اداره می شوند هم از این مزیت سود می برند .
۱۹ – شماره تلفنی فراهم کنید که مردم بتوانند تماس گرفته و با یک شخص (مسئول) صحبت کنند .
۲۰ – آدرس های وبی را که به حوزه اینترنتی وب سایت لینک شده اند را تهیه کنید ؛ غیر از آدرس های خدمات رایگان مثل Hotmail و Gmail .
۲۱ – در مورد تبادل لینک ها به دقت فکر کنید . چنانچه سایت شما در مورد مواد غذائی بوده و شما به هیأت ورزشی لینک داده باشید ، کاربران به سمت تردید در درستی شما گام برمی دارند .
۲۲ – نسبت به تبلیغاتی که در سایتتان به نمایش در می آورید ، به دقت باندیشید . مطمئن شوید که آنها مطابق با موضوع سایت و مخاطبانتان می باشد .
۲۳ – سیاست حریم خصوصی خود را نوشته و منتشر کنید . مشخص کنید که با اطلاعات شخصی جمع آوری شده چه کار خواهید کرد و چه کار نخواهید کرد . شرح دهید که شما تابع تمامی قوانین حفاظت اطلاعات می باشید . آن را جهت خواندن به طور سلیس تنظیم کرده و از به کاربردن اصطلاحات نا مفهوم قانونی پرهیزکنید .
۲۴ – یک سیاست امنیتی بنویسید و منتشر کنید . توضیح دهید که چه اندازه به تضمین امنیت معاملات و همچنین نحوه مطلوب مدیریت اطلاعات کاربران پرداخته اید .
۲۵ – اطمینان حاصل کنید که شما دارای خط مشى امنیت و سیاست حریم خصوصی می باشید که در قسمت زیرین تمامی صفحات به آن لینک داده اید . در تمامی صفحات سفارش ، این لینک را پر رنگ تر نمائید .
۲۶ – ضمانت نامه خود را به وضوح به نمایش بگذارید . پیشنهاد می کنم در صورت امکان ، “تضمین ۱۰۰% بازگشت پول” را در آن قید نمائید .
۲۷ – صریحا” شرایط برگرداندن و بازپرداخت خود را تعیین کنید .
۲۸ – چنانچه از بانک های الکترونیک استفاده می کنید ، آرم آنها را در سایتتان قرار دهید . اگر دارنده ی حساب خدمات بازرگانی در یک بانک بزرگ مثل HSBC یا Citibank می باشید ، آرم آن را در سایت قرار دهید .
۲۹ – به ۲ دلیل جستجوگر Google را در سایتتان تعبیه کنید ، یکی اینکه موتور جستجوی بزرگی است که به پیدا نمودن چیزی که بازدید کنندگان تان به دنبال آن هستند کمک خواهد کرد و دیگر اینکه ذکر نام Google در سایتتان حس اعتبار را القاء می کند .
۳۰ – چنانچه صنایع شناخته شده و مرتبط با زمینه فعالیت شما وجود دارند ، با آنها ارتباط برقرار کرده و آرم آنها را در سایت خود قرار دهید .
۳۱ – یک انجمن گفتگو در سایت خود فراهم کرده و در اسرع وقت به سولات پاسخ دهید . به گونه ای رفتار کنید که خوشحال می شوید به دیگران کمک کنید ؛ بدون توقع . همانطور که قدیمی ها می گویند : بخشنده همیشه داراست .
۳۲ – اجازه دهید مردم نظراتشان را در مورد مقالات بیان کنند . پرسش و پاسخ و تبادل نظر ، یک انجمن و حس درگیر شدن را پدید می آورد .
۳۳ – چنانچه کاربران انتقاد سازنده و ایده هاشان را در انجمن مطرح نمودند ، آنها را پاک نکنید ، مگر اینکه با ارائه نقطه نظرتان به آنها پاسخ دهید .
۳۴ – هر کجا که قصد گرفتن اطلاعات از کاربران را دارید ، عبارت “سایت امن” را به کار ببرید ؛ به انضمام ثبت نام های خبرنامه ، اطلاعات ورودی انجمن و پرداخت وجوه .
۳۵ – در تمامی صفحات ، عبارت “ما با جدیت تمام حریم شخصی و امنیت شما را تأمین می کنیم” را قید کرده و به بخش خط مشی حریم خصوصی و امنیت لینک دهید .
۳۶ – چنانچه فروش سهام دارید ، یک گزینه ی ارزان قیمت در مرحله ورودی تعبیه کنید . این می تواند یک روز آزمایشی ، “یک هفته قبل از شروع صدور صورتحساب” و یا آزمایشی به صورت ماهانه باشد .
۳۷ – فقط اطلاعاتی را از مشتریان درخواست کنید که واقعا” به آنها نیاز دارید . به عنوان مثال ؛ جهت ثبت نام در یک خبرنامه در واقع تنها اطلاعاتی به شما به آن احتیاج دارید یک آدرس ایمیل است ، پس این تمام چیزی است که می بایست درخواست کنید .
۳۸ – چنانچه در وب سایتتان قیمت (اجناس) را ذکر کرده اید ، آن را شفاف سازید . اخیرا” جهت خرید یک کتاب اقدام کردم که قیمت آن ۲۰ دلار اعلام شده بود . اما زمان تصویه حساب آنها هزینه عوارض ، پست و بسته بندی را به آن افزوده و هزینه نهائی ۳۵٫۵۰ دلار شد . من آن را نخریدم ، چون احساس کردم آنها عمدا” قصد فریب دادن مرا داشتند .
۳۹ – یک خبرنامه کوچک را در شرکت یا تشکیلات خود راه اندازی کنید و آن را بین کارکنان و مشتریان خود منتشر کرده و مرتبا” در سایت خود نیز ارائه دهید .
۴۰ – بگذارید کاربران بتوانند در لیست ایمیل هایتان از اشتراک خود صرفنظر کنند . کاش این کار متداول می بود ، اما من متوجه شده ام که خیلی از سایتها هنوز از آن پیروی نمی کنند .
برای تضمین اینکه شما قابلیت اعتماد خود را پیوسته بهتر می کنید ، هر زمان که وارد وب سایتی شدید ، از خود بپرسید که آیا به آن اعتماد می کنید یا نه ؟ آنگاه از خودتان بپرسید که دلی