استفاده از استراتژی توقف
استراتژی زمانی موفق میشود که همه تلاشها و زمان شما را بر کاری که خیلی خوب انجام میدهید، متمرکز کند. برنامهریزی استراتژیک نه تنها به معنی شروع کار بر اساس گزینههای استراتژی، بلکه به معنی متوقف کردن بعضی کارهای دیگر نیز هست.
بدانید که برای شروع کاری جدید، باید کاری قدیمی را متوقف کنید. کارتتان پر است. قبلا از همه منابع استفاده کردهاید، تازه اگر بیشازحد استفاده نکرده باشید. برای انجام کاری جدید در آینده باید زمان و منابع خود را با توقف کارهای فعلی آزاد کنید.
استراتژی توقف به این معنی است که باید قبل از حرکت به سوی آینده از دست گذشته خلاص شوید. میخواهید از چه کاری خلاص شوید، آن را قطع کنید، حذف کنید یا کاملا کنار بگذارید؟ یکی از قوانین اساسی در تفکر استراتژیک این است که تا وقتی از دست چیزی قدیمی خلاص نشدهاید، سراغ کار جدیدی نروید. تا وقتی کاری را در حوزهای قدیمی متوقف نکردهاید، هرگز سراغ حوزه جدیدی نروید.
باید چه کارهایی را کوچک، متوقف یا حذف کنید؟
نقاط ضعف اصلیتان چیست؟ بخشهای زیادی در کسبوکار وجود دارد که در آنها فعال هستید، ولی هرگز نمیتوانید به رهبر بازار در آن حوزهها تبدیل شوید. هزینه تسلط بر بازار بسیار بالا است و/یا مجبورید با محصولات و خدمات بسیار باکیفیتی رقابت کنید.
یکی از کلیدهای توجه و تمرکز این است که بصیرت و شجاعت کنار گذاشتن محصولات، خدمات و بازارهای خاص که در آنها برتر نیستید را داشته باشید. به قول جک ولش «اگر مزیت رقابتی ندارید، رقابت نکنید».
رهنمود استراتژیک و انقلابی او برای جنرال الکتریک این بود: «ما باید در هر بازاری شماره یک یا دو باشیم، در غیر این صورت، آن بازار را کاملا ترک میکنیم و فقط بر بازارهایی تمرکز میکنیم که بتوانیم در آنها شماره یک یا دو باشیم».
اعتراف به اینکه در هر حوزهای هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارید، یک گام مهم به جلو است. تصمیم به عقبنشینی از یک بازار یا ترک آن به خاطر عدم موفقیت، اغلب هوشمندانهترین تصمیم استراتژیکی است که میتوانید اتخاذ کنید.
قانون حذف جایگزین
قانون حذف جایگزین میگوید «انجام یک کار به معنی انجام ندادن همه کارهای دیگری است که میتوانستید در همان زمان انجام دهید».
یعنی هر کاری را برای انجام دادن انتخاب میکنید، همزمان تصمیم میگیرید کار دیگری را در آن زمان یا با همان مقدار پول انجام ندهید. گاهی، انتخاب اینکه کاری را انجام ندهید، بسیار مهم است، زیرا میتوانید نیروهای خود را در جایی متمرکز کنید که خاستگاه بزرگترین موفقیت است.
غرور مدیر
گاهی کسبوکارها به خاطر غرور مدیر شکست میخورند؛ یعنی وقتی تصمیمگیرنده با غرور خود وارد کاری میشود که بینتیجه است، در شخصی سرمایهگذاری میکند که به وضوح نمیتواند کار را انجام دهد یا در محصول یا خدمتی که نمیفروشد.
وقتی شرکتها به غرور مدیر گرفتار میشوند، اغلب بهترین فروشندگان، بهترین بازاریابان و بیشترین بودجههای تبلیغاتی را به کار میگیرند و آنها را بر فروش محصول یا خدمتی متمرکز میکنند که دیگر موفق نیست یا بدتر از آن، هرگز موفق نبوده است؛ اما ازآنجاکه شخصی این محصول را انتخاب کرده و میخواهد آن را پیش ببرد، همه منابع هدر میرود.
ضربالمثلی میگوید «اگر اسب مُرد، از او پیاده شو!»
این ضربالمثل از قانون چالهها پیروی میکند: «اگر در چاله افتادی، از گود کردن آن دستبردار». راهحل این نیست که چاله شکست و ناامیدی را عمیقتر کنید، بلکه باید بروید و جای دیگری را حفر کنید و کار دیگری را امتحان کنید.
منبع: مدیر سبز
سایر مقالات مرتبط :
- روش های تشخیص اصل بودن تلویزیون های سامسونگ
- چگونه تایمر کولر گازی را خاموش کنیم؟
- بررسی صرافی انلاین بدون نیاز به احراز هویت
- نکاتی برای خرید ایمیل شرکتی و ایرانی
- بهترین برندهای تلویزیون هوشمند کدامند؟
- اهمیت سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز در ترید
- آشنایی با بهترین قالب های چند منظوره در وردپرس
- استفاده از گوگل ادز در ایران چگونه و چطور؟
- خرید سرور خارج از کشور از سرودیتا
- بهترین سئوکار خانم در ایران ❤️ | بهترین سئوکار خانم ایران
- قوی ترین باتری گوشی های سامسونگ و شیائومی در سال 2023
- سرور HP چیست؛ ۴ دلیل برای استفاده از آن